Benzyna, ropa czy lpg?

oczący się stale spór o wyższość poszczególnych sposobów zasilania samochodów jest prawie tak stary jak sama motoryzacja. Każdy rodzaj dostępnego paliwa ma zarówno masę zwolenników jak i taką samą liczbę przeciwników, którzy przerzucają się argumentami podczas każdej możliwej dyskusji. Mnogość przytaczanych zalet i wad benzyny, ropy czy gazu może dosłownie zawrócić w głowie młodemu kierowcy zastanawiającemu się dopiero nad wyborem najlepszego silnika. Żeby trochę ułatwić podjęcie podobnych decyzji warto przez chwilę zastanowić się nad cechami samochodów zasilanych poszczególnymi rodzajami paliwa.

Na początek benzyna

Auta wyposażone w silniki benzynowe są z reguły tańsze od swoich odpowiedników w popularnym dieslu. Jednak różnica w cenie zakupu szybko może okazać się nieistotna, bowiem motory benzynowe wykazują się znacznie większym apetytem na paliwo. Ich zaletą jest jednak zwykle większa moc i nieco niższa awaryjność (jeśli brać pod uwagę wyłącznie auta osobowe). Pojazdy z tym silnikiem świetnie sprawdzą się jako auta miejskie lub na sporadyczne wypady w trasy, na których można trochę „przycisnąć”.

Z kolei silniki napędzane ropą

Czyli diesle od nazwiska konstruktora tego typu jednostek) mimo, że są droższe w momencie zakupu to z pewnością odwdzięczą się właścicielowi przy dystrybutorze, Spalanie ropniaków jest znaczącą niższe i ich posiadaczom nie powinny być raczej straszne ceny paliw na stacjach benzynowych. Niestety auta takie mają też swoje wady, które mogą sporo kosztować w przypadku awarii samochodu. Dzisiejsze konstrukcje nie mają wiele wspólnego ze starymi ciężarówkami, które były maksymalnie proste i wytrzymałe. Postęp wymusił umieszczenie w autach z dieslem wielu skomplikowanych elementów, które wprawdzie poprawiają osiągi i komfort jeżdżenia, jednak słono trzeba będzie za nie zapłacić przy naprawie. Mowa tu głównie o filtrze cząstek stałych, sprzęgle dwumasowym itp. Mimo tego diesle doskonale sprawdzają się w długich i częstych trasach.

Instalacja LPG

Alternatywą dla niskiego spalania ropniaków może być również wyposażenie pojazdu benzynowego w instalację gazową. Gaz jak wiadomo służy nie tylko do gotowania obiadu, czy zapalania zapalniczek i świetnie sprawdza się jako paliwo dla samochodów. Wokół instalacji gazowych narosło, co prawda, wiele legend dotyczących ich rzekomej awaryjności, jednak zwykle są one prawdziwe tylko w przypadku naprawdę leciwych urządzeń i do tego często montowanych w szwagra w garażu. Nowoczesne instalacje nie są prawie w ogóle awaryjne jeśli zostaną prawidłowo założone i skalibrowane.

Ciężarówki to niemal zawsze diesle

Koszt ich właściwego montażu może być jednak dość wysoki, jednak bardzo szybko powinien się zwrócić na stacji benzynowej. Cenę gazu każdy widzi i nie da się zaprzeczyć, że w chwili obecnej jazda na gazie (jako paliwie do samochodu rzecz jasna) jest absolutnie najtańsza. Wadą instalacji gazowych jest pewne ryzyko związane z trzymaniem auta w zamkniętych garażach i parkingach podziemnych. W przypadku nieszczelności układu może bowiem dojść do wybuchu.